Sezon rowerowy w pełni i jak co roku widać, że rowerzystów przybywa. Miasta wychodząc nam naprzeciw budują ścieżki rowerowe, jednak nie wszyscy z nich korzystają. Jest również wiele dróg nieprzystosowanych dla rowerzystów.
Każdego dnia dochodzi do niebezpiecznych wypadków z udziałem rowerzystów, o czym niewiele się mówi. Zazwyczaj pojawiają się drobne artykuły w lokalnej prasie. Często są to wypadki śmiertelne bądź z obrażeniami, których leczenie i rehabilitacja trwa miesiącami. Rowerzysta w starciu z samochodem jest bezbronny. Co trzeba wiedzieć, aby było bezpiecznie?
ROWERZYSTA – pełnoprawny uczestnik ruchu drogowego taki jak kierowca samochodu czy motocyklista.
Wyposażenie roweru. Niby oczywiste jednak często lekceważone, zwłaszcza u dzieci i młodzieży, a przecież wpływ na wyposażenie ich rowerów mają rodzice. Dziwi mnie jak rodzic może późnym wieczorem spokojnie oglądać film, a jego córka czy syn wraz ze znajomymi jeździ po ulicach rowerem bez świateł. Często zakup roweru kończy się na samym rowerze, a wyposażenie nie jest wymagające. W co powinniśmy wyposażyć rower?
- z przodu co najmniej jedno światło pozycyjne barwy białej lub żółtej selektywnej (może być migające),
- z tyłu, co najmniej jedno światło odblaskowe barwy czerwonej o kształcie innym niż trójkąt oraz co najmniej jedno światło pozycyjne barwy czerwonej,
- dzwonek lub inny sygnał ostrzegawczy jednak o dźwięku, który nie wystraszy innych uczestników ruchu,
- co najmniej jeden skutecznie działający hamulec.
Kask – nie jest obowiązkowy prawnie jednak jest obowiązkowy z punktu widzenia bezpieczeństwa.
Ruch prawostronny – rowerzysta musi stosować się do niego tak jak każdy uczestnik ruchu.
Droga dla rowerów. Jeśli w kierunku, w którym jedzie rowerzysta wyznaczono drogę lub pas dla rowerów, to korzystanie z nich jest obowiązkowe. Jeśli nie ma drogi lub pasa dla rowerów lub nie można z niej korzystać z powodu np. robót drogowych rowerzysta powinien poruszać się poboczem a jeśli nie nadaje się ono do bezpiecznej jazdy wówczas rowerzysta jest obowiązany jechać możliwie najbliżej prawej krawędzi jezdni.
Chodnik – jest przeznaczony dla pieszych! Są jednak przypadki, kiedy rowerzysta może z niego korzystać:
- ma pod opieką dziecko w wieku poniżej 10 lat, jadące na rowerze,
- przed chodnikiem umieszczono znak C 16 – droga dla pieszych oraz T 22 – nie dotyczy rowerów,
- na drodze jest dozwolona prędkość powyżej 50 km/h, nie ma drogi dla rowerów, a chodnik ma szerokość co najmniej 2 m,
- złe warunki pogodowe – ulewa, śnieżyca, mgła, silny wiatr,
- poruszając się chodnikiem lub drogą dla pieszych rowerzysta jest obowiązany jechać powoli, zachować szczególną ostrożność i ustępować miejsca pieszym.
Przejście dla pieszych – przejazd jest zabroniony, rowerzysta powinien zsiąść z roweru i go przeprowadzić. Jest to bardzo często bagatelizowany zakaz, równie częsta przyczyna wypadków z udziałem rowerzystów. Kierowca samochodu skręcając w prawo może nie spodziewać się szybko nadjeżdżającego roweru. Wyjątkiem jest przejście dla pieszych z wydzieloną drogą rowerową a na pasach namalowany jest przejazd rowerowy. Jednak i w tym przypadku warto zwolnić i sprawdzić czy nie zbliża się samochód wykonujący manewr skrętu.
Sygnalizacja manewru – częsty błąd rowerzystów to brak sygnalizacji manewru, lub sygnalizacja w ostatniej chwili. Pozostali uczestnicy ruchu jadą zdecydowanie szybciej od rowerzysty, zbyt późne zasygnalizowanie manewru może doprowadzić do wypadku drogowego. Dajmy kierowcom czas na reakcję.
Wyprzedzanie – Rowerzysta może wyprzedzać i omijać stojące lub wolno jadące samochody w ramach jednego pasa ruchu- zarówno z lewej jak i prawej strony. Mimo tego prawa należy zachować szczególną ostrożność.
Dziecko na rowerze:
- dzieci poniżej 10 lat mogą poruszać się na rowerze jedynie pod opieką osoby dorosłej,
- przewozić dziecko na rowerze może tylko osoba, która ukończyła 17 lat,
- dziecko w wieku do 7 lat może być przewożone na dodatkowym siodełku pod warunkiem, że zapewnia ono bezpieczną jazdę.
Rowerzysta obowiązany jest przestrzegać następujących zakazów:
- omijania pojazdu, który jechał w tym samym kierunku, lecz zatrzymał się w celu ustąpienia pierwszeństwa pieszemu,
- jazdy wzdłuż po przejściu dla pieszych,
- jazdy po jezdni obok innego uczestnika ruchu, (dopuszcza się wyjątkowo jazdę po jezdni kierującego rowerem obok innego roweru lub motoroweru, jeżeli nie utrudnia to poruszania się innym uczestnikom ruchu albo w inny sposób nie zagraża bezpieczeństwu ruchu drogowego),
- czepiania się pojazdów,
- jazdy bez trzymania, co najmniej jednej ręki na kierownicy oraz nóg na pedałach,
- kierowania rowerem w stanie nietrzeźwości, w stanie po użyciu alkoholu lub środka działającego podobnie do alkoholu,
- korzystania podczas jazdy z telefonu wymagającego trzymania słuchawki lub mikrofonu w ręku.
Skręt w lewo na rowerze – Manewr, który jest najczęstszą przyczyną wypadków drogowych z udziałem rowerzystów, często śmiertelnych. Planując trasę warto omijać skrzyżowania o dwóch lub większej liczbie pasów.
KIERUJĄCY SAMOCHODEM
Kierowcy samochodów, powinni zwracać uwagę na rowerzystów, respektować pierwszeństwo przejazdu rowerzystów w miejscach wskazanych przepisami:
- zbliżając się do przejazdu dla rowerzystów kierujący jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa rowerowi znajdującemu się na przejeździe,
- jeżeli skręca w drogę poprzeczną, również jest obowiązany zachować szczególną ostrożność i ustąpić pierwszeństwa rowerzyście jadącemu na wprost po jezdni, pasie ruchu dla rowerów, drodze dla rowerów lub innej części drogi, którą zamierza opuścić,
- przejeżdżając przez drogę dla rowerów poza jezdnią, kierujący jest obowiązany ustąpić pierwszeństwa rowerowi,
- kierującemu pojazdem zabrania się wyprzedzania pojazdu na przejeździe dla rowerzystów i bezpośrednio przed nim, z wyjątkiem przejazdu, na którym ruch jest kierowany.
Ponadto podczas wyprzedzania roweru, kierujący jest obowiązany zachować odstęp nie mniejszy niż 1 m. Warto zachować większy odstęp.
Wyżej podane informację mogą nie być aktualne w czasie w którym je czytasz. Przepisy prawne zmieniają się bardzo szybko, dlatego ważne jest aby przed podjęciem decyzji procesowych skorzystać choćby z konsultacji prawnej.